Antje Rebecca

Antje Rebecca Historie

Dit schip is gebouwd als “De jonge Marinus” voor F.J. van Steenvoorden uit Noordwijk.
In eerste instantie moet het schip er eenvoudig hebben uitgezien.
De meetbrief vermeldt destijds: een stalen vletschip met open ruim, voor- en achterdek, zonder eenige kracht tot voortbeweging.

De verhouding tussen lengte en breedte is uitzonderlijk, waardoor het schip bijzonder slank, om niet te zeggen smal is. Er moet dan wel een bijzondere reden hiertoe zijn en die is, dat om in Noordwijk te geraken er een aantal smalle bruggen gepasseerd diende te worden. Daardoor is dit schip de langste Kagenaar ooit gebouwd.

Voortstuwing vond plaats door een kleine opduwer, waarschijnlijk genaamd “Tongel”.
Pas is 1936, als het schip overgaat naar de oudste zoon, wordt een Kromhoutmotor, mast, giek en lier geplaatst. Ook wordt een sleeppaal aangebracht zodat de westlander “Alida” voortgetrokken kan worden, zodat in één keer wel 100 ton lading kon worden vervoerd.

Niet lang daarna, op 19 april 1939, zinkt het schip op de kop van de Hollandsche IJssel. In de het bijvoegsel van de Staatscourant van 17 januari 1940 wordt melding gemaakt van de oorzaak: de buikdenning (laadvloer) in het ruim was met 40cm verhoogd waardoor het scheepje in feite topzwaar geworden was, dit om het lossen te vergemakkelijken.

In 1946 sluit de gasfabriek in Noordwijk, wordt er een “Blauwe Deutz” van 36PK geplaatst, verandert de naam in Noordwijk-Rotterdam en wordt overgeschakeld van kolen op andere lading, voornamelijk meel.

Het vervoer op de weg wordt ondertussen steeds prominenter, waardoor de familie Steenvoorden overgaat op vrachtauto’s en het scheepje verkoopt aan F.P. van Atten uit Leiderdorp die het herdoopt in “Antje Rebecca” en o.a. schroot en meel gaat vervoeren.

In 1980 koopt J.D.Veringa, goudsmit te Leiden (destijds nog onbemiddeld) het scheepje op afbetaling en tovert het om tot woonschip.

Sinds 1992 is de nieuwe eigenaar A.Lachnit, die in 2010 de stalen verhoging van 1980 vervangt door glas en de Antje Rebecca met een algehele binnenrenovatie én een nieuwe hoofdmotor (Deutz 1013E) inwijdt in het comfort van de 21ste eeuw…