Antoinette Christina
- Type: Luxe Motor
- Werf:Patje Groningen
- Lengte 25,98 m
- Breedte 5 m
- Tonnage 115 ton
- Motor Kromhout 40pk
Het schip is gebouwd in 1924 en was éen van de eerste motorschepen. Het type ontleent daar ook zijn naam aan.
Het Luxe is dat de schipper droog staat in zijn stuurhut en niet langer buiten aan het helmhout. De roef was in verhouding tot de zeilschepen uit die tijd riant te noemen. De mast was ook niet langer bedoeld om te zeilen maar om lading mee aan boord te hijsen.
In 1940 is het schip gebombardeerd in Rotterdam waarbij een groot gat in de achtersteven ontstond en brandde totaal uit. Na reparatie heeft de schipper nog kort gevaren. De schipper achtte het niet langer verantwoord en haalde de stuurhut eraf en verstopte het schip in de Biesbosch. Helaas werd het schip ontdekt door de Duitsers en gevorderd.
Na de oorlog werd het schip teruggevonden in Duitsland met een grenen stuurhut. Er moest het nodige aan gebeuren en de originele stuurhut werd teruggeplaatst. De oliekannen uit die Duitse periode zijn tot op heden nog in gebruik.
In 1957 is het schip voor de wal komen liggen en werd er niet meer beroepsmatig mee gevaren. In 1984 veranderde het schip van eigenaar en heeft de Antoinette Christina de Historische Haven Leiden als vaste verblijfplaats.
De huidige eigenaren hebben getracht zoveel mogelijk het historische karakter van het schip te bewaren. Er is een nieuw hijstuig en lier opgekomen. De kookhut is weer in ere hersteld. De motor is nog altijd de originele gloeikop 40 pk Kromhout uit die tijd.